جشنواره تابستان سولوکالا
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
جشنواره تابستان سولوکالا
دسته بندی محصولات
    بسته

    اگزمای آتوپیک در کودکان چیست؟

    دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 22:07 بازدید: 24 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    اگزمای آتوپیک در کودکان چیست؟

    اگزمای آتوپیک در کودکان چیست؟

    اگزمای آتوپیک، مهمانی ناخوانده‌ای است که اغلب پوست لطیف کودکان را به تسخیر خود درمی‌آورد. این بیماری پوستی که ریشه در ژن افراد دارد و وراثتی است، با خارش‌های مداوم و قرمزی پوست همراه است و می‌تواند آرامش کودک و خانواده‌اش را مختل می‌کند. شیوع این نوع اگزما در طی سه سال اخیر اوج گرفته و در خیلی از کشورهای بزرگ دنیا رواج پیدا کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا مطلع شوید اگزمای آتوپیک در کودکان چیست؟ 

    یکی از دلایلی که میتواند باعث بروز این نوع بیماری شود شیوع زندگی شهر نشینی میباشد این مسئله می‌تواند اگزمای اتوپیک را در کودکان افزایش دهد. این بیماری ممکن است تحت شرایط استرس زا مثل شرایط محیطی که می‌تواند باعث ایحاد استرس در کودک شود و حتی تغییر فصل باعث شعله ور شود. کسانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، ممکن است حتی پس از مدتی بیماریشان خوب شده، اما با گذشت زمان در شرایطی خاص علائم این بیماری دوباره نمایان شود. درکل این بیماری تا آخر عمر با افرادی که این بیماری را دارند همراه است.

    علائم اگزمای آتوپیک

    اين اگزما در سنين مختلف ظاهر می‌شود و معمولا نوزادان کمتر از یک سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. ضایعات پوستی این بیماری به صورت دانه‌های ریز در سطح پوست هستند که با چشم می‌توان آن را مشاهده کرد. این مسئله باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست نوزاد شده و قرمز و خارش به همراه دارد. اگه نوزادتان به اگزما دچار شد و میدانید به چه صورت است، باید بگوییم که اگزمای آتوپیک موضعی‌تر و ضخیم‌تر است. اگزما در سنین کم معمولا بر روی مچ دست و آرنج و مچ تاثیر مستقیم می‌گذارد و حتی میتواند باعث تحت تاثیر قرار دادن نواحی تناسلی کودکتان نیز شود.

    با بزرگتر شدن سن فرزندتان، پوست آسیب دیده‌ی او خشک و ضخیم‌تر می‌شود که این مسئله می‌تواند کمی عذاب آور و بد شکل باشد. بقیه قسمت‌هایی از پوست و بدن که میتوانند باعث بروز این بیماری شوند شامل پلک، نرمه گوش، گردن و پوست سر هستند. این اگزما می‌تواند باعث ایجاد تاول و خارش شده و حتی کف دست و انگشتان دست و در بعضی مواقع حتی روی پا هم دیده می‌شود. تازه ممکن است این اگزما به صورت سکه‌ای باشد، شاید برایتان سوال شود این به چه معناست؟ اگزمای سکه‌ای یعنی اینکه به شکل سکه و گرد، دیده می‌شود و ممکن است در کل بدن نوزادان این اتفاق بیفتد.

    مشاهده محصولات ویژه کودکان

    اگر پوست فرزندتان به اگزما مشکوک بود و دچار قرمزی و خارش شد، ممکن است با عفونت‌های قارچی اشتباه گرفته شود. پس سعی کنید برای بررسی بیشتر حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا به خوبی تشخیص داده شود و فرزندتان به اشتباه تحت درمان دیگری قرار نگیرد. حال خبر خوش این است که اگر فرزندتان درگیر این نوع اگزما است خیلی نگران نباشید زیرا اگزمای آتوپیک در ایام نوجوانی و جوانی ممکن است کاملا بهبود یابد.

    اگزمای آتوپیک در بزرگسالان

    در بزرگسالان، این بیماری ممکن است به شیوه‌های مختلفی خود را نشان دهد و یا ممکن است وی الگوی پراکنده اگزمایی داشته باشد ولی در همه‌ی این حالت‌ها پوست بسیار خشک و شکننده می‌باشد. معمولا خیلی از بزرگسالان دچار اگزمای آتوپیک می‌شوند که این مشکل در دست، پلک، چین‌ها و نوک سینه دیده می‌شود.

    عوامل شکل گیری این بیماری

    در بروز این بیماری، یک سری عوامل اعم از ارثی، ایمنی، متابولیک، نورواندوکرین و عفونی دخیل هستند که جدا از دلایل ارثی که میتواند از پدر و مادر به فرزند ارث برسد، عوامل دیگری مانند استرس و آب و هوا و ... هم میتواند باعث بروز این بیماری شود. استرس میتواند اگزمای آتوپیک را بدتر کند و بیشتر عذابتان دهد، بنابراین بهتر است استرس را از خودتان دور نگه دارید. در ادامه قصد داریم بگوییم که چه عواملی باعث بروز این بیماری می‌شود.

    آب و هوا یکی از آن دسته دلایلی است که میتواند باعث تشدید اگزما شود. بهتر است همیشه پوستتان را در همه شرایط آب و هوایی چرب نگه دارید تا پوستتان خشک و شکننده نشود. مواد حساسیت زا هم میتواند باعث بروز اگزما و تشدید آن شود که بهتر است اگر به ماده‌ای حساسیت دارید، آن را از خودتان دور کنید. جدای از این مواردی که گفته شد، پوست کسانی که به این بیماری دچار هستند، میتواند به ورزش سنگین، برخی غذاها، سایش با لباس، عفونت‌ها و آفتاب حساسیت نشان دهد.

    مشاهده محصولات ویژه کودکان

    درمان

    با ما همراه باشید که در ادامه به راه‌های درمانی این بیماری می‌پردازیم:

    استیرویید‌های موضعی

    درمان اصلی اگزمای آتوپیک استیرویید‌های موضعی هستند که اگر این دارو به موقع مصرف شود عاضه‌ای ندارد و به خوبی میتواند بیماری را کنترل و درمان کند. بهتر است این دارو سرخود  وبدون مشورت پزشک مصرف نشود و اگر از اگزمای آتوپیک رنج میبرید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برایتان دارو تجویز شود. اصولا این دارو یک بار در روز استفاده می‌شود و اگر قرار باشد در قسمت‌های حساس مثل زیر بغل و پلک‌ها از آن استفاده کنید، باید با احتیاط بیشتری رفتار کنید و هر زمان که مشکل برطرف شد بهتر است مصرف این دارو را قطع کنید.

    درمان‌های موضعی غیر استیروییدی

    در بعضی مواقع ممکن است دارو‌های ایمی‌ونومدولاتور مثل تاکرولیموس و پایمکرولیموس که فاقد استیرویید هستند تجویز شوند.

    سایر روش‌های درمانی

    برای ایجاد آرامش و بهبود کیفیت خواب کودک، می‌توان از آنتی هیستامین‌های خوراکی مانند هیدروکسی‌زین یا دیفن هیدرامین و کلرفنیرامی‌ بهره برد. این داروها، خارش را تسکین داده و خوابی آرام را برای کودک به ارمغان می‌آورند. حمام‌ کلر نیز در بعضی مواقع می‌تواند باعث بهبود وضعیت بیمار شود.

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    بهداشتی
    کیف پول مردانه
    خانه و آشپزخانه
    آرایشی
    مراقبتی درمانی
    عطر و ادکلن
    کالای چرم
    بازگشت به بالا Responsive Divs