جشنواره تابستان سولوکالا
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
جشنواره تابستان سولوکالا
دسته بندی محصولات
    بسته

    تاثیر هورمون‌ها بر پوست در زمان قاعدگی

    جمعه 18 آذر 1401 ساعت 19:26 بازدید: 24 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    تاثیر هورمون‌ها بر پوست در زمان قاعدگی

    تاثیر هورمون‌ها بر پوست در زمان قاعدگی

    چرخه قاعدگی شما ارتباط زیادی با ظاهر پوست شما دارد. ما میانگین چرخه قاعدگی را بر اساس مراحلی تقسیم کردیم تا درک بهتری از این که چگونه افزایش هورمون بر پوست تأثیر می‌گذارد داشته باشیم و چگونه می‌توانیم روتین مراقبت از پوستمان را تغییر دهیم تا مطمئن شویم پوستمان به طور مؤثر تغذیه می‌شود.

    هورمون‌هایی که روی پوست تاثیر می‌گذارند

    در طول دوره‌های قاعدگی پوست اکثر افراد، در زمان‌هایی خشک و در زمان‌هایی چرب می‌شود. پوست ممکن است در طول قاعدگی و چند روز قبل از آن بیشترین مشکل را برایتان ایجاد کند. دقیقا در همین زمان باید منتظر جوش‌های مربوط به پریود و آکنه باشید. همه اینها از تجمع سبوم در زیر سطح پوست است که باعث بوجود آمدن پوست چرب می‌شود.

    اگه برایتان سوال شده که چه هورمونی باعث چربی پوست می‌شود، پاسخ این سوال این است که در واقع شامل اثرات هورمون‌های متعدد می‌شود. عدم تعادل در برخی هورمون‌ها - مانند پروژسترون، استروژن و تستوسترون - بر چربی طبیعی بدن و ظاهر خشکی پوست تأثیر میگذارد.

    استروژن در طول چرخه قاعدگی به نقاط بالا و پایین می‌رسد. تأثیر بر بافت و ضخامت پوست و همچنین یکپارچگی ساختاری و تعادل مایعات باعث ایجاد تغییراتی در پوست می‌شود. تغییر در سطوح هورمونی می‌تواند باعث آکنه شود و پروژسترون نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند. پروژسترون با بستن منافذ پوست و ایجاد سبوم در زیر سطح پوست باعث ایجاد جوش می‌شود.

    پوست شما در دوران قاعدگی

    در روزهای اول دوره، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون پایین است. این باعث خشکی و کدر شدن پوست می‌شود و می‌تواند خطوط یا چین و چروک‌ها را آشکارتر نشان دهد. استفاده از مرطوب کننده و آبرسانی می‌تواند تقویت کننده‌های عالی پوست در روزهای اولیه چرخه قاعدگی باشند. رعایت بهداشت در دوران قاعدگی به محافظت از پوست در برابر باکتری‌ها و عفونت‌های احتمالی پوست نیز کمک میکند.

    چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد؟

    در هفته اول سیکل قاعدگی، مقدار استروژن کم است. جدا از تمیز کردن و مرطوب کردن منظم، پوست شما ممکن است به کمی مراقبت نیاز داشته باشد. اگر مشکلات پوستی در دوران قاعدگی برای شما نگران کننده هستند، با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصصین می‌توانند به شناسایی هر گونه مسائل زمینه‌ای مرتبط با سطوح هورمونی که ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند کمک کنند.

    نکات مراقبت از پوست

    اگر با مشکلات هورمونی پوست دست و پنجه نرم می‌کنید، بهترین راه حل این است که با یک متخصص پوست مشورت کنید. متخصصین به شما کمک می‌کنند تا روتین و محصولات مناسب برای پوستی سالم و درخشان پیدا کنید.

    خرید محصولات مراقبت از صورت

    در اینجا برخی از نکات مهم برای حفظ سلامت پوست در مواقع چرخه قاعدگی آورده شده:

    •  صورتتان را دو بار در روز تمیز کنید. حتی اگه چندین بار در روز از پاک کننده‌های صورت استفاده نمی‌کنید، در طول دوره قاعدگی از آن امتحان کنید. تغییرات هورمونی در طول چرخه شما می‌تواند غدد چربی را از کنترل خارج کند. غدد سباسه سبوم - یک روغن طبیعی - تولید می‌کنند. همانطور که پوست شما چرب‌تر می‌شود، ممکن است برای از بین بردن سبوم اضافی به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. این کار می‌تواند از ایجاد جوش و آکنه قاعدگی جلوگیری کند.
    •  از داروها و مکمل‌ها استفاده کنید. طیف گسترده‌ای از شرایط و بیماری‌ها تحت تأثیر چرخه قاعدگی قرار می‌گیرند. این شرایط همچنین باعث مشکلات پوستی جدی مانند آکنه کیستیک و جای زخم می‌شود. یک متخصص می‌تواند انواع مختلفی از داروها را برای رفع این نگرانی‌ها تجویز کند. برای کاهش نفخ قاعدگی، درد شکم در دوران قاعدگی و مشکلات پوستی می‌توانید هورمون درمانی دریافت کنید یا از مکمل‌های خاصی استفاده کنید. درمان‌های طبیعی تا زمانی که از آنها به جای درمان های تجویز شده استفاده نکنید مناسب هستند.
    •  حذف قندها و کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی به جلوگیری از جوش‌ها کمک می‌کند.
    •  محصولاتی را پیدا کنید که بهترین کارایی را برای شما دارند.
    •  درمان‌های صورت را انجام دهید. یک متخصص زیبایی می‌تواند راهنمایی‌هایی برای مشکلات پوستی مرتبط با چرخه قاعدگی ارائه دهد و درمان‌ها، ماسک‌ها، ماساژها یا درمان‌های دیگر را توصیه کند.

    فاز فولیکولی

    در طول فاز فولیکولی، که 10 تا 16 روز اول چرخه قاعدگی شماست، سطح استروژن به آرامی افزایش پیدا میکند. پوست شما احتمالا در بهترین حالت خود قرار میگیرد. ممکن است به دلیل افزایش سطح سروتونین احساساتتان فوران کند.

    چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد؟

    با افزایش سطح استروژن، ممکن است در روز نهم سیکل قاعدگی متوجه درخشش در پوستتان شوید. بین روز دهم و سیزدهم سیکل قاعدگی، استروژن به اوج خود می‌رسد. این زمانیست که سطح تستوسترون شروع به افزایش می‌کند. پوست شما رطوبت طبیعی و تولید کلاژن را تجربه می‌کند که باعث می‌شود پوست شما قوی‌تر و انعطاف پذیرتر شود.

    نکات مراقبت از پوست

    پوست شما ممکن است در مرحله فولیکولی در بهترین حالت خود باشد. یعنی اینکه روال پاکسازی و استفاده از یک مرطوب کننده سبک باید به خوبی نیازهای پوست شما رو برآورده کند.

    تخمک گذاری

    در حدود روز 14 چرخه شما، تخمک گذاری اغلب اتفاق می‌افتد. تا زمانی که تستوسترون و استروژن شروع به کاهش کنند، احتمالاً در پنج روز آینده پوست شفاف و روشن به نظر می‌رسد. در آن زمان، سطح پروژسترون شما افزایش پیدا میکند، که منجر به چرب شدن پوست می‌‎‌شود. استروژن که در زمان تخمک گذاری به اوج خود می‌رسد، اغلب به پوست درخشندگی سالمی می‌بخشد.

    چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد؟

    افزایش سطح هورمون لوتئینه کننده می‌تواند پوست شما را مستعد رشد بیش از حد باکتری‌ها کند. برای جلوگیری از انتقال باکتری به صورت، از رفتن به رختخواب با آرایش در دوران تخمک گذاری خودداری کنید و به بهداشت شستن دست‌ها توجه بیشتری داشته باشید. این کار می‎تواند به کاهش آکنه کمک کند.

    نکات مراقبت از پوست

    • از مراقبت‌های پوستی بدون چربی استفاده کنید.
    • محصولات سبک و مبتنی بر آب مثل ماست صورت، اسپری‌ها، تونیک‌های سبک و میسلار واتر رو انتخاب کنین (حتما بعد از استفاده از میسلار واتر، صورتتون را بشورید).
    • از استفاده از محصولاتی که منافذ را می‌بندند خودداری کنید (به دنبال محصولاتی باشید که دارای علامت "غیر کومدوژنیک" هستند).

    فاز لوتئال

    علائم قبل از قاعدگی، جدای از هوس خوردن غذای ناسالم و خلق و خوی تحریک‌پذیر، می‌تواند باعث تغییرات پوستی نیز شود. برخی از افراد این نوسانات هورمونی در طول چرخه را ناراحت کننده نمی‌دانند، در حالی که برخی دیگه باید برنامه و روالشان را در زمان شروع چرخه قاعدگی تغییر بدهند. همه این تغییرات شدید به دلیل عدم تعادل هورمونی در دوره قائدگی می‌باشند.

    چه اتفاقی برای پوست شما می افتد؟

    مراقبت از پوستتان را در فواصل قبل از قاعدگی و پریودهایتان سبک نگه دارید. روی هیدراتاسیون تمرکز کنید و از استفاده از محصولات مختلف پرهیز کنید، به خصوص اگه بر پایه روغن باشند. قبل و در طول دوره، ممکن است افزایش چربی پوست و همچنین نفخ و تورم در سراسر بدن را تجربه کنید. خودتان را هیدراته نگه دارید و وعده‌های غذایی را با سبزیجات و غذاهای غنی از فیبر پر کنید تا ویتامین‌ها را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

    خرید محصولات آرایشی

    نکات مراقبت از پوست

    فاز لوتئال در نیمه دوم چرخه شما آغاز می‌شود، آن هم درست در زمانی که تخمک گذاری شروع می‌شود. در اینجا چند نکته مراقبت از پوست برای مرحله لوتئال آورده شده:

    •  از استفاده از غذاهای فرآوری شده و نمکی یا تنقلات خودداری کنید، زیرا باعث نفخ بیشتر، احساس خشکی پوست و بدتر شدن جوش‌ها می‌شود. همچنین از دست زدن به صورتتان خودداری کرده و از برداشتن دانه‌های سرسیاه، سرسفید، آکنه یا هر گونه تحریکات پوستی دیگر جلوگیری کنید. 
    • علائم قبل از قاعدگی میتوانند شامل عصبی بودن، افزایش اشتها، نفخ، و جوش، به ویژه در چانه و اطراف بینی باشند. در این مدت، اجتناب از آرایش‌های سنگین بسیار مفید است. 
    • به پاکسازی پوست توجه ویژه‌ای داشته باشید. 
    • روی محصولات مراقبت از پوست ساخته شده برای درمان آکنه تمرکز کنید.
    • سعی کنید قند و کافئین رو به حداقل برسانید. 
    • تا حد امکان از آرایش خودداری کنید. 

    اگر از انواع آرایش استفاده می‌کنید، بهتر است ظاهری سبک‌تر و طبیعی داشته باشید و از محصولات با فونداسیون‌های سنگین اجتناب کرده و سعی کنید از چندین محصول مانند هایلایتر، کرم‌ها و پودرهای سست کننده به صورت همزمان استفاده نکنید.

    جمع بندی

    چرخه قاعدگی شما بر خلق و خوی کلی، سطح انرژی و وضعیت مو و پوست شما تأثیر میگذارد. احساس بیماری در طول قاعدگی غیر معمول نیست. به دلیل تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی، پوست شما می‌تواند خشک‌تر یا چرب‌تر شود. این تغییرات با نوسان سطح استروژن، پروژسترون و تستوسترون ایجاد می‌شود. یادگیری تنظیم رژیم غذایی و روتین‌های مراقبت از پوست میتواند پوستتان را با وجود تغییرات شدید هورمونی در شرایط عالی نگه دارد.

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    بهداشتی
    کیف پول مردانه
    خانه و آشپزخانه
    آرایشی
    مراقبتی درمانی
    عطر و ادکلن
    کالای چرم
    بازگشت به بالا Responsive Divs