جشنواره تابستان سولوکالا
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
جشنواره تابستان سولوکالا
دسته بندی محصولات
    بسته

    علت ریزش موهای ابرو و درمان آن

    پنج شنبه 12 خرداد 1401 ساعت 11:59 بازدید: 117 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    علت ریزش موهای ابرو و درمان آن

    علت ریزش موهای ابرو و درمان آن

    مانند موهای روی سر، ابروها نیز می‌توانند نازک شده و یا رشدشان متوقف شود. ممکن است به هر دلیلی این مشکل را تجربه کنید. در ادامه با علل ریشه‌ای احتمالی و درمان آن آشنا خواهید شد. همراه ما باشید تا علت ریزش موهای ابرو و درمان آن را بررسی کنیم.

    مشاهده و خرید محصولات آرایشی

    علت ریزش موی ابرو

    اگر یک یا هر دو ابروی شما نازک شده باشد، ممکن است به دلیل عفونت، بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا بیش‌فعال بودن سیستم ایمنی بدن باشد. کمبودهای تغذیه‌ای، آسیب‌های جسمی یا استرس عاطفی نیز می‌تواند باعث کم شدن ابروها شود. با شناسایی علت، شما و پزشکتان می‌توانید درمان مناسب را برای کمک به جلوگیری، معکوس کردن یا به حداقل رساندن ریزش مو پیدا کنید.

    آلوپسی آره آتا

    آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به اشتباه قسمتی از بدن را به عنوان دشمن می‌شناسد و به آن حمله می‌کند. آلوپسی آره آتا فولیکول‌های مو را هدف قرار داده و تولید مو را کند یا متوقف می‌کند.

    انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد:

    • آلوپسی آره آتا باعث ایجاد لکه‌های تصادفی ریزش مو می‌شود.
    • آلوپسی یونیورسالیس منجر به ناپدید شدن کامل تمام موها می‌شود.
    • آلوپسی فیبروزان فرونتال باعث ایجاد اسکار در پوست سر با طاسی و ریزش ابرو می‌شود.

    کمبود مواد مغذی

    بدن انسان به مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، اسیدهای آمینه و چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این مواد به حفظ رشد مو کمک کرده و بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند. بنابراین، کمبود هر یک از این مواد می‌تواند باعث ریزش مو شود.

    کمبود ویتامین A یا روی می‌تواند رشد سلولی را کند کرده و مانع تولید شود. بقیه کمبودهای خاص که می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد شامل:

    • بیوتین (ویتامین B-7)
    • ویتامین C (برای توسعه کلاژن)
    • آهن
    • ویتامین‌های E، B-12 و D
    • سیستئین
    • اسیدهای چرب امگا 3

    اگزما (درماتیت آتوپیک)

    اگزما التهابی پوستی است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک می‌شود. این بیماری توسط سیستم ایمنی بیش از حد حساس ایجاد شده و می‌تواند به عنوان یک عارضه یا یک وضعیت مداوم ظاهر شود. از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.

    پسوریازیس

    پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست به سرعت زیادی تکثیر شوند، به طوری که لکه‌های قرمز، ضخیم، پوسته‌پوسته و دردناک ایجاد می‌شود که فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد را متوقف می‌کند.

    درماتیت تماسی

    درماتیت تماسی در اثر تماس با یک آلرژن یا یک محرک سمی ایجاد می‌شود. ممکن است احساس خارش یا سوزش داشته باشید. اگر ناحیه نزدیک ابروهایتان تحت تأثیر قرار گرفته باشد، التهاب ممکن است رشد مو را مهار کند.

    مشاهده و خرید محصولات عطر و ادکلن

    درماتیت سبورئیک

    درماتیت سبورئیک معمولاً یک وضعیت مداوم است. دانشمندان معتقدند که این بیماری در اثر یک قارچ یا تولید بیش از حد چربی در پوست ایجاد می‌شود. درماتیت سبورئیک منجر به شوره سر حتی در ابروها نیز می‌شود.

    کچلی (کرم حلقوی)

    کچلی که به عنوان کرم حلقوی شناخته می‌شود، نیز یک نوع قارچ است. لکه‌های قرمز، خارش‌دار، برجسته و حلقه‌مانند همراه با ترشح و تاول ایجاد می‌شود. هنگامی که این تکه‌ها روی ابروها ظاهر می‌شوند، معمولاً موها می‌ریزند و لکه‌های طاسی باقی می‌مانند.

    مشکلات تیروئید

    بیماری تیروئید یکی از علل شایع ریزش موی ابرو است. غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که متابولیسم را تنظیم می‌کنند. وقتی که این غده بیش از حد یا کم‌تر از حد لازم هورمون تولید می‌کند، بدن از تعادل خارج می‌شود و تعدادی از فرآیندهای طبیعی را مختل می‌کند که این شامل رشد مو نیز می‌شود. کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث خستگی و افزایش وزن شود، در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید معمولاً تپش قلب، چشم‌های برآمده و کاهش وزن دارند.

    بیماری هانسن

    بیماری هانسن (جذام) توسط باکتری ایجاد می‌شود و به صورت زخم در همه پوست ظاهر می‌شود. در بسیاری از کشورها رایج است اما در ایالات متحده نه. جذام لپروماتوز شامل ضایعات و ریزش مو در کل بدن، بی‌حسی و ضعف اندام‌هاست.

    استرس و اضطراب

    استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود، از جمله کاهش اکسیژن به فولیکول‌های مو و نوسان سطح هورمون که به ریزش موی ابرو کمک می‌کند.

    درمان ریزش ابرو

    وقتی که شما و پزشکتان علت ریزش موی ابرو را مشخص کردید، می‌توانید مناسب‌ترین درمان را انتخاب کنید.

    • ماینوکسیدیل (Rogaine) یک داروی بدون نسخه (OTC)، واسطه هورمونی و موضعی که در نسخه‌های مختلف برای مردان و زنان موجود است و می‌توانید خریداری و استفاده کنید. کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی، تزریقی یا قرصی می‌توانند برای درمان آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده شوند.
    • مواد شیمیایی موضعی و حساس‌کننده ممکن است با ایجاد یک واکنش آلرژیک که باعث رشد مو می‌شود، برای ریزش موی ابرو مؤثر باشند. این مواد شیمیایی معمولاً یک عارضه جانبی راش ایجاد می‌کنند. طب سوزنی ممکن است برای تسکین آلوپسی آره آتا، احتمالاً با کاهش حملات به پیاز فولیکول مو و تحریک گردش خون، عمل کند.
    • روغن کرچک یک درمان خانگی طولانی مدت برای رشد مو است. ممکن است فولیکول‌های مو را با اثر بر هورمون‌های خاصی تحریک کند. آنترالین که معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود، یک ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. معمولاً برای کسانی که ریزش موی ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند، تجویز می‌شود.
    • مکمل‌های غذایی با آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 در برابر ریزش مو در زنان و احتمالاً در مردان نیز مؤثر هستند. برای موارد ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص غدد ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند. ترمیم کاشت ابرو شبیه جایگزینی موهای سر است. این شامل برداشتن بخشی از پوست از محلی با موهای زیاد و پیوند فولیکول‌های مو به ناحیه پراکنده ابرو می‌باشد.
    • Bimatoprost (لاتیس) و احتمالاً سایر اشکال ریزش ابرو را با افزایش چرخه رشد مو درمان می‌کند تا موها زمان بیشتری برای رشد داشته باشند. ممکن است به رشد مژه‌ها نیز کمک کند. برخی افراد به سادگی ریزش ابروهای خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خالکوبی نیمه دائمی) مخفی می‌کنند.

    پیشگیری از ریزش موی ابرو

    • گاهی می‌توان از ریزش موی ابرو قبل از شروع آن جلوگیری کرد. در مورد انجام آزمایش خون با پزشکتان صحبت کنید تا مشخص شود که آیا کمبودهایی دارید که باید برطرف شود. مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. راه‌هایی برای آرامش و کاهش استرس پیدا کنید، مانند ماساژ یا مدیتیشن.
    • در برابر میل به برداشتن بیش از حد ابروها یا استفاده از مواد شیمیایی خشن در نزدیکی آن‌ها مقاومت کنید. اگر نیاز به استفاده از سفید کننده یا رنگ مو، ترتینوئین (رتین-A)، هیدروکینون یا اسید گلیکولیک دارید، از ابروهای خود با کمی وازلین محافظت کنید.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

    اگر شروع به ریزش موی ابرو کردید، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. آن‌ها می‌توانند علائم دیگر را بررسی کرده و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص بیماری زمینه‌ای تجویز کنند.

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    بهداشتی
    کیف پول مردانه
    خانه و آشپزخانه
    آرایشی
    مراقبتی درمانی
    عطر و ادکلن
    کالای چرم
    بازگشت به بالا Responsive Divs