جشنواره تابستان سولوکالا
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
جشنواره تابستان سولوکالا
دسته بندی محصولات
    بسته

    نقش اختلالات هورمونی در رشد موهای زائد

    جمعه 27 اسفند 1400 ساعت 10:28 بازدید: 43 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    نقش اختلالات هورمونی در رشد موهای زائد

    نقش اختلالات هورمونی در رشد موهای زائد

    موهای زائد یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. افزایش موهای زائد در صورت و بدن به یک پدیده رایج تبدیل شده و دلیل اصلی آن نیز اختلالات هورمونی است که بسیاری از زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حقیقت، اصلی‌ترین دلیل ظهور موهای زائد در زنان، افزایش هورمون‌های مردانه در بدن آنان است که اغلب به‌سختی قابل کنترل است. در این مقاله، قصد دارم به نقش اختلالات هورمونی در رشد موهای زائد بپردازم، بنابراین تا پایان مقاله همراه باشید.

    بی‌تردید، یکی از معضلات روزمره بسیاری از زنان، وجود موهای زائد است که مجبور به از بین بردن آن‌ها هستند، و از این بدتر، رشد مجدد این موها پس از مدت کوتاهی است که اغلب موجب ناراحتی و دغدغه می‌شود. به‌طور قطع، هیچ زنی تمایل ندارد موهای زائد داشته باشد و بسیاری نیز برای رهایی از این مشکل به روش‌هایی مانند لیزر روی می‌آورند. با این حال، ممکن است لیزر برای برخی از زنان موثر نباشد و حتی پس از مدتی، موهای زائد با شدت بیشتری رشد کنند که این امر خود موجب ناراحتی بیشتری می‌شود.

    احتمالاً شما که این مقاله را مطالعه می‌کنید نیز از این مشکل خسته شده‌اید و نمی‌دانید چگونه با آن مقابله کنید و به‌طور کامل این احساس را درک می‌کنم. حالا آرامش خود را حفظ کنید تا با هم به بررسی دقیق منشاء این مشکل بپردازیم تا بتوانیم راهکار بهتری برای درمان آن پیدا کنیم.

    برخی نشانه‌ها وجود دارند که می‌توانند علت اصلی رشد موهای زائد در بدن را نشان دهند و در صورت دقت به این نشانه‌ها، می‌توانید راحت‌تر این مشکل را مدیریت کنید. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به ریزش مو، پوست چرب، اضافه وزن و چاقی، بزرگ شدن کلیتوریس، افزایش توده عضلانی، کاهش سایز سینه، صدای بم و مردانه، وجود آکنه در صورت یا بدن، و قاعدگی نامنظم یا قطع کامل قاعدگی اشاره کرد. اگر برخی از این نشانه‌ها را در خود مشاهده کردید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید موهای زائد خود را به‌صورت موثرتر از بین ببرید و به درمان بهتر دست یابید.

    دانستن دلیل رشد موهای زائد اهمیت دارد و در ادامه، به بررسی علل رشد موهای زائد خواهیم پرداخت. چرا که وقتی دلیل آن را بدانیم، بهتر می‌توانیم آن را درک کنیم و درمان مناسب‌تری بیابیم. جالب است بدانید بسیاری از زنانی که از موهای زائد رنج می‌برند، دارای سطح بالای هورمون جنسی مردانه به نام آندروژن هستند که موجب افزایش شدید موهای زائد در آنان می‌شود. اما دلیل افزایش این هورمون در بدن یک زن چیست؟

    مشاهده و خرید محصولات اصلاح صورت و بدن

    مصرف دارو

    برخی داروها ممکن است موجب رشد موهای زائد شوند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که داروی زیادی مصرف می‌کنید یا اخیراً با مصرف یک دارو، متوجه افزایش موهای زائد در بدن خود شده‌اید، حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید تا پزشک بتواند بهترین درمان را برای شما تجویز کند و سریعاً مشکل را حل کند. ممکن است بخواهید مصرف آن دارو را برای مدتی متوقف کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر. با این حال، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا مشکل از ریشه حل شود و به مشکلات دیگری دچار نشوید. برخی از داروهایی که ممکن است موجب رشد موهای زائد شوند عبارتند از:

    • داروهای ضد روان‌پریشی
    • داروهای درمان بیماری کورتیکواستروئید
    • داروهای ضد تشنج
    • برخی داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
    • داروهای هورمونی، مانند تستوسترون

    و برخی داروهایی که الگوی تولید هورمون را تغییر می‌دهند.

    مشاهده و خرید محصولات بهداشتی

    سندرم کوشینگ

    اگر بدن برای مدت طولانی کورتیزول بیش از حد تولید کند، قطعا دچار سندرم کوشینگ خواهید شد. در این مورد نیز نقش اختلالات هورمونی در رشد موهای زائد مشهود است. مطالعات نشان داده‌اند که احتمال ابتلای زنان به این بیماری بیشتر است. جالب‌تر این‌که دلیل اصلی این اختلال هورمونی نیز هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است.

    هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

    این بیماری یک نقص ژنتیکی است و یکی از نتایج آن، اختلالات هورمونی و افزایش آندروژن در بدن است. بنابراین زنان مبتلا به این بیماری دارای صفات مردانه می‌شوند. با وجود مشخص بودن ریشه اصلی این بیماری، نقش اختلالات هورمونی در ایجاد موهای زائد همچنان به چشم می‌خورد.

    تومورهای تخمدان و غدد فوق کلیوی

    این مورد بسیار نادر است. برخی تحقیقات علمی نشان داده‌اند که تومورها با افزایش آندروژن‌ها در بدن و ایجاد اختلالات هورمونی، منجر به رشد موهای زائد می‌شوند. با این حال، همان‌طور که اشاره شد، این عامل بسیار نادر است و جای نگرانی زیادی ندارد.

    سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

    شایع‌ترین علت رشد موهای زائد در بدن، وجود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. این مشکل، خود ناشی از عدم تعادل هورمون‌ها در بدن ایجاد می‌شود و منجر به شکل‌گیری کیست در تخمدان‌ها می‌گردد. با این وجود، علم پزشکی هنوز به ریشه اصلی اختلالات هورمونی و افزایش هورمون‌های مردانه در بدن زنان پی نبرده است.

    روش درمان اختلالات هورمونی رشد موهای زائد

    برای درمان این مسئله، لازم است افراد حتماً به پزشک مراجعه کنند تا پزشک بتواند بدن را بررسی کرده و براساس دلیل اصلی این مشکل، داروی مناسب تجویز کند. معاینه شامل آزمایش خون و سونوگرافی است تا مشکل شناسایی شود. پس از شناسایی مشکل و علت اصلی رشد موهای زائد، پزشک داروی مناسب را تجویز کرده و پس از مدتی مجدداً وضعیت را بررسی می‌کند تا ببیند داروها تاثیری داشته‌اند یا خیر. ممکن است این مشکل با دارو حل نشود، اما می‌توان با استفاده از لیزر نیز این مشکل را از بین برد. البته ممکن است این روش نیز به‌صورت دائمی موثر نباشد و پس از مدتی دوباره مشکل بازگردد.

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    بهداشتی
    کیف پول مردانه
    خانه و آشپزخانه
    آرایشی
    مراقبتی درمانی
    عطر و ادکلن
    کالای چرم
    بازگشت به بالا Responsive Divs