جشنواره تابستان سولوکالا
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
جشنواره تابستان سولوکالا
دسته بندی محصولات
    بسته

    مسواک زدن کودکان از چه سنی آغاز می‌شود؟

    سه شنبه 17 اسفند 1400 ساعت 09:34 بازدید: 35 امتیاز: 0 / 5 از 0 نظر نظرات: 0
    مسواک زدن کودکان از چه سنی آغاز می‌شود؟

    مسواک زدن کودکان از چه سنی آغاز می‌شود؟

    همان‌طور که مطلع هستید، مسواک زدن منظم هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان از اهمیت بالایی برخوردار است. مسواک زدن باعث از بین بردن باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی می‌شود و به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه کمک می‌کند. توصیه می‌شود همه افراد روزانه دو بار، به‌ویژه پس از وعده‌های غذایی، مسواک بزنند تا همواره دندان‌هایی سالم و سفید داشته باشند. در این مقاله قصد دارم به بررسی زمان مناسب برای شروع مسواک زدن کودکان بپردازم؛ بنابراین تا پایان این مقاله با من همراه باشید.

    برای کودک شما بهتر است مسواک زدن را در سنین پایین آغاز کند تا مسواک زدن به بخشی از برنامه روزانه او تبدیل شده و به این عادت سالم خو بگیرد. کودک شما برای یادگیری و توسعه این مهارت جدید به حمایت و تشویق شما و همسرتان نیاز دارد، بنابراین سعی کنید با دقت و صبوری به او آموزش دهید تا این تجربه برایش خوشایند باشد.

    مشاهده و خرید مسواک کودک

    چه زمانی مسواک زدن کودک را آغاز کنیم؟

    پس از رویش اولین دندان از لثه، می‌توانید آموزش مسواک زدن را به فرزندتان آغاز کنید. معمولاً در حدود شش‌ماهگی، مسواک زدن دندان‌های کودک خود را شروع کنید. دندان‌های کودک را با یک پارچه مرطوب نرم یا یک مسواک کوچک و نرم و با آب تمیز کنید. همه سطوح دندان‌ها و لثه‌ها را دو بار در روز، صبح و قبل از خواب، تمیز کنید. دندان‌های شیری به کودک کمک می‌کنند تا غذا بخورد و صحبت کند و همچنین باعث می‌شوند دندان‌های دائمی به‌خوبی رشد کنند؛ بنابراین حفاظت از دندان‌های شیری کودکتان بسیار مهم است.

    انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب برای کودک

    مسواکی انتخاب کنید که برای کودکان طراحی شده باشد. مسواک باید دارای سری کوچک و موهای نرم باشد. هنگام انتخاب خمیر دندان مناسب، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

    برای کودک ۰ تا ۱۸ ماهه فقط از آب بدون خمیر دندان استفاده کنید.
    از ۱۸ ماهگی تا شش‌سالگی، از خمیر دندان مخصوص کودکان با فلوراید کم و به اندازه یک نخود استفاده کنید.
    از شش‌سالگی به بعد، از خمیر دندان استاندارد حاوی فلوراید و به اندازه یک نخود استفاده کنید.
    کودک خردسال برای مسواک زدن به کمک نیاز دارد. برخی نکات برای کمک به تمیز کردن دندان‌های کودک شامل:

    • کودک را در آغوش بگیرید یا روی زانوهایتان بنشانید تا به شما نزدیک باشد.
    • با یک دست دهان کودک را باز نگه دارید تا بتوانید مسواک بزنید و او نیز یاد بگیرد. تلاش نکنید این کار را با اجبار انجام دهید؛ به کودک توضیح دهید که می‌خواهید دندان‌هایش را مسواک بزنید تا با شما همکاری کند.
    • مسواک را به‌آرامی روی دندان‌های جلویی کودک بکشید تا تمیز شوند. سپس می‌توانید دندان‌های عقبی او را نیز مسواک بزنید. در حین مسواک زدن به او توضیح دهید که چه کاری انجام می‌دهید تا یاد بگیرد.
    • پس از اتمام مسواک زدن و تمیز شدن دندان‌های کودک، به او بیاموزید که خمیر دندان را بیرون بریزد و قورت ندهد. توضیح دهید که بلعیدن خمیر دندان برای او مضر است و نباید این کار را انجام دهد، همچنین سعی کنید روش صحیح تف کردن خمیر دندان را به او بیاموزید.

    آموزش مسواک زدن به کودک

    کودک خود را تشویق کنید تا با مسواک زدن به یک فرد بالغ تبدیل شود. روش صحیح مسواک زدن را به او بیاموزید. اگر نمی‌دانید چگونه مسواک بزنید، بهتر است ابتدا خودتان از طریق جستجو در گوگل یا مشاهده ویدئوهای یوتیوب این مهارت را یاد بگیرید و سپس سعی کنید به فرزندتان آموزش دهید. هنگامی که فرزندتان حدوداً هشت ساله شد، می‌تواند به‌خوبی خودش مسواک بزند، اما همچنان توجه داشته باشید که ممکن است در برخی موارد نیاز به راهنمایی داشته باشد. از اینکه چندین بار نحوه درست مسواک زدن را توضیح دهید، خسته نشوید و وقت کافی بگذارید تا وقتی که بزرگ شد، دندان‌های سالمی داشته باشد.

    مشاهده و خرید لوازم مراقبتی و درمانی کودک

    نکاتی برای مسواک زدن کودک

    در ابتدا همه کودکان از مسواک زدن لذت نمی‌برند و باید تشویق شوند. در ادامه چند نکته ارائه شده است تا بتوانید مسواک زدن را برای فرزندتان جذاب‌تر کنید:

    • کودک را سرگرم کنید! آهنگ بخوانید، صداهای مرتبط با مسواک زدن درآورید و از صداهای شخصیت‌های کارتونی استفاده کنید تا مسواک زدن برای کودک جذاب‌تر شود.
    • کودکان دوست دارند از دیگران تقلید کنند؛ بنابراین از دیگر اعضای خانواده بخواهید که به کودک نشان دهند چگونه مسواک می‌زنند.
    • مطمئن شوید که کودک شما روش صحیح مسواک زدن هر دندان را یاد می‌گیرد. او باید دندان‌های جلو، پشت و آسیاب را به‌خوبی تمیز کند.
    • حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن کودک خود وقت بگذارید. پخش فیلم یا برنامه‌های آموزشی مسواک زدن کودکان می‌تواند به تسهیل این کار کمک کند.
    • کتاب‌های داستان مرتبط با دندانپزشکی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای آموزش مسواک زدن به کودکتان استفاده کنید.
    • برخی کودکان از داشتن دو مسواک خوشحال‌تر می‌شوند؛ یکی برای نگه داشتن و بازی کردن و دیگری برای مسواک زدن.
    • اگر کودکتان از طعم خمیر دندان خوشش نمی‌آید، ابتدا مسواک زدن بدون خمیر دندان را به او پیشنهاد کنید. سپس از مقدار کمی خمیر دندان کم فلوراید استفاده کنید تا به طعم آن عادت کند.
    • برای کودکان بزرگ‌تر، می‌توانید از سیستم پاداش استفاده کنید. به‌عنوان مثال، تعداد دفعاتی که دندان‌های آن‌ها دو بار در روز تمیز شده را در تقویم علامت بزنید و در صورت رسیدن به هدف، جایزه‌ای در نظر بگیرید.
    • مسواک برقی می‌تواند جایگزین خوبی برای مسواک معمولی برای کودکان بالای پنج سال باشد.

    جمع‌بندی

    در وهله اول سعی کنید شور و شوق مسواک زدن را به کودکتان منتقل کنید تا همواره برای این کار هیجان‌زده باشد و سپس به بهترین شکل ممکن به او مسواک زدن را بیاموزید تا در آینده دندان‌های سالمی داشته باشد. به فرزندتان بگویید که روزی دو بار مسواک بزند تا دندان‌های سالمی در آینده داشته باشد. والدین باید تلاش کنند مسواک زدن را برای کودک هیجان‌انگیز کنند و در صورتی که کودک از مسواک زدن خودداری کرد، با تعیین جایزه‌ای او را ترغیب کنند تا همواره شوق مسواک زدن داشته باشد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و از مطالب آن نهایت بهره را برده باشید.

    درج نظر


    شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نام
    نام خانوادگی
    امتیاز بدهید (از 1 تا 5) :
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    بهداشتی
    کیف پول مردانه
    خانه و آشپزخانه
    آرایشی
    مراقبتی درمانی
    عطر و ادکلن
    کالای چرم
    بازگشت به بالا Responsive Divs