بهار تخفیف سولوکالا
0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :
بهار تخفیف سولوکالا
دسته بندی محصولات
    بسته

    شپش سر و علل ایجاد آن

    [vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline="no" text_larger="no"]

    شپش سر و علل ایجاد آن

    شپش سر یه حشره انگلیه که روی سر، ابرو و مژه افراد پیدا میشه. شپش سر چندین بار در روز از خون انسان تغذیه می‌کنه و در نزدیکی پوست سر انسان زندگی می‌کنه.

    چه کسانی در خطر ابتلا به شپش سر هستند؟

    شپش سر با خزیدن حرکت می‌کنه. اونا نمی‌تونن بپرن یا پرواز کنن. شپش سر از طریق تماس مستقیم با موهای فرد آلوده پخش میشه. هرکسی که با فردی که قبلاً شپش سر داشته در تماس باشه، در معرض بیشترین خطر قرار داره. انتشار از طریق تماس با لباس (مثل کلاه، روسری، کت) یا سایر وسایل شخصی (مثل شانه، برس یا حوله) که توسط فرد آلوده استفاده می‌شه، غیر معموله. بهداشت شخصی یا نظافت در خانه یا مدرسه هیچ ارتباطی با ابتلا به شپش سر نداره.

    شپش سر چه شکلی است؟

    شپش سر سه شکل دارد: تخم (نیت)، لارو و شپش بالغ

    تخم‌/ نیت: نیت‌ها تخم‌های شپش هستن که توسط شپش سر ماده بالغ در پایه ساقه مو نزدیک‌ترین نقطه به پوست سرجا خوش میکنن. نیت‌ها محکم به ساقه مو چسبیدن و بیضی شکل و بسیار کوچکن (به اندازه یک گره در نخ) و به سختی دیده میشن. نیتها اغلب به رنگ زرد یا سفید به نظر می‌رسن، هرچند که گاهی اوقات به نظر میرسه که گره‌های زنده همرنگ موهای فرد مبتلا هستن. تخم شپش سر معمولاً 8 تا 9 روز طول می‌کشه تا از تخم بیرون بیاد. تخم‌هایی که احتمالاً بیرون میان معمولاً بیش از ¼ اینچ از پایه ساقه مو قرار ندارن. تخم‌هایی که در فاصله بیش از ¼ اینچ از پایه ساقه مو قرار دارن، ممکنه به خوبی از تخم خارج شده باشن. تشخیص این موضوع با چشم غیر مسلح دشواره.

    خرید محصولات مراقبت از مو

    شپش سر و علل ایجاد آن

    لارو: لارو، شپش نابالغیه که از تخم بیرون میاد. لارو شبیه شپش سر بالغه، فقط کوچک‌تره. برای زندگی، لارو باید از خون تغذیه کنه. لاروها حدود 9 تا 12 روز پس از خروج از حشره، بالغ میشن.

    شپش بالغ: شپش بالغ کاملاً رشد یافته و تقریباً به اندازه یه دونه کنجده. شپش بالغ ممکنه در افرادی با موهای تیره، تیره‌تر از افرادی با موهای روشن به نظر برسه. برای زنده ماندن، شپش سر بالغ باید از خون تغذیه کنه. شپش سر بالغ می‌تونه حدود 30 روز روی سر انسان زنده بمونه، اما اگر از روی سر انسان بیفته در عرض یک یا دو روز می‌میره. شپش‌های سر ماده بالغ معمولاً بزرگتر از نرها هستن و می‌تونن روزانه حدود 6 تا تخم بذارن.

    شپش سر بیشتر در کجا یافت می‌شود؟

    شپش سر تقریباً در پوست سر، به ویژه در اطراف و پشت گوش‌ها و نزدیک به خط گردن در پشت سر یافت می‌شه. شپش سر گاهی اوقات روی مژه‌ها یا ابروها دیده میشن، اما این غیر معموله. شپش سر با پنجه‌های قلاب مانند در انتهای هر یک از شش پای خود محکم به مو می‌چسبن. شپش سر محکم به ساقه مو میچسبه و حتی پس از بیرون آمدن لاروها، پوسته‌های خالی می‌تونن به سختی از بین برن.

    علائم و نشانه‌های آلودگی به شپش سر چیست؟

    • احساس قلقلک دادن چیزی در موها. • خارش، ناشی از واکنش آلرژیک به نیش شپش سر. • تحریک پذیری و مشکل در خواب؛ شپش سر در تاریکی بیشتر فعاله. • زخم روی سر ناشی از خاراندن. این زخم‌ها گاهی اوقات می‌تونن با باکتری‌هایی که روی پوست سر پیدا میشن عفونی بشن.

    شپش سر و علل ایجاد آن

    خرید محصولات بهداشتی مو

    چگونه کودکان به شپش سر مبتلا می‌شوند؟

    تماس سر به سر با فردی که قبلاً آلوده شده رایج‌ترین راه برای ابتلا به شپش سره. تماس سر به سر در طول بازی در مدرسه، خانه و جاهای دیگه (فعالیت‌های ورزشی، زمین بازی، مهمانی، اردو) رایجه. اگرچه خیلی نادره، اما شپش سر می‌تونه با استفاده از لباس یا وسایل مشترک منتقل بشه. این زمانی اتفاق می‌افته که شپش‌ها می‌خزن، یا شپش‌های متصل به موهای ریخته بیرون میان و روی لباس‌ها یا وسایل مشترک می‌رن. مثل:

    • به اشتراک گذاشتن لباس (کلاه، روسری، کت، لباس ورزشی) یا اجناس (روبان مو، برس، شانه، برس، حوله، حیوانات عروسکی) که اخیراً توسط فرد آلوده پوشیده یا استفاده شده. • یا دراز کشیدن روی تخت، کاناپه، بالش یا فرشی که اخیراً با فرد آلوده در تماس بوده. سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی نقشی در گسترش شپش سر ندارن.

    آلودگی به شپش سر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

    تشخیص آلودگی به شپش سر با یافتن یک لارو زنده یا شپش بالغ بر روی پوست سر یا موی سرآسونتره. از اونجایی که لاروها و شپش‌های بالغ خیلی کوچک هستن، به سرعت حرکت می‌کنن و از نور اجتناب میکنن، پیدا کردنشون خیلی سخته. استفاده از یک لنز ذره بین و یک شانه دندانه ریز ممکنه برای یافتن شپش زنده مفید باشه. اگر شپش‌های خزنده دیده نمیشن، یافتن شپش‌هایی که به طور محکم در یک چهارم اینچ از پایه ساقه‌های مو چسبیدن، به شدت نشون میده که فرد آلوده شده و باید تحت درمان قرار بگیره. پوسته‌هایی که بیش از ¼ اینچ از پایه ساقه مو متصل شدن تقریباً همیشه مردن یا قبلاً بیرون زدن. لاروها اغلب با چیزهای دیگه‌ای که در مو یافت میشن مانند شوره سر، قطرات اسپری مو و ذرات کثیفی اشتباه گرفته میشن.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
    درج نظر
    خانه
    دسته ها
    جستجو
    0 سبد
    پروفایل
    بیشتر
    تماس
    دسته بندی ها
    بهداشتی
    کیف پول مردانه
    خانه و آشپزخانه
    آرایشی
    مراقبتی درمانی
    عطر و ادکلن
    محصولات چرم طبیعی
    بازگشت به بالا Responsive Divs